top of page

Par dejas stilu

Gan bačatas mūzikai, gan dejai ir vienlaicīgi bagāta un pretrunīga vēsture. Šis mūzikas stils radās 60. Gados Dominikānas Republikas lauku reģionos. Pašos pirmsākumos tā tika spēlēta pārsvarā bāros un bordeļos, un to dēvēja par Amarague, kas nozīmē “rūgtums”, “rūgta mūzika”. Dziesmās liels uzsvars bija tieši ģitārai un tās vēstīja par nelaimīgu mīlestību, sirdssāpēm, nabadzību, dzērumu un ikdienišķām problēmām.

 

Bačatas deja radās mūzikas ietekmē, savienojot elementus no tādām dejām kā bolero, son, merengue, danzon u.c. Par “bachata” šajā laikā sauca neformālu zemnieku ballīti. Un tas, savukārt, ir atvasināts no vārda “basura”, kas tulkojumā nozīmē “atkritumi”. Toreizējais DR diktators Truhillo pasludināja bačatu par zemāku mākslas formu un pilnībā aizliedza gan mūziku, gan deju, kas rosināja tās attīstības apstāšanos uz visu viņa valdīšanas laiku. Arī pēc diktatora nāves, pat vēl 80.gados liela sabiedrības daļa izturējās ar nicinājumu un bačatas mūziku uzskatīja par pārāk vulgāru, rupju un “zemniecisku”.

 

90.gadi atnesa pārmaiņas bačatas muzikālajā izpildījumā - tradicionālo akustisko ģitāru un marakasus daļēji nomainīja elektriskā ģitāra un girra, piešķirot jaunu skanējumu. Liels lēciens bačatas popularitātē notika 21. gs. sākumā, kad grupa Aventura un dziedātāji Monchy y Alexandra ar savu unikālo urban bačatas izpildījumu iekaroja radio topu virsotnes ASV, kas tālāk pavēra ceļu arī internacionālajās radio stacijās. Pašlaik bačata turpina augt, attīstīties un izplatīties visā pasaulē.

 

Latvijā bačata ienāca ap 2008. gadu, kad pasniedzēji no deju skolas “Viva la Salsa” sāka piedāvāt atsevišķas bačatas nodarbības salsas festivālu u.c. pasākumu ietvaros. Savukārt regulāras grupu nodarbības ieviesa deju skolas “Ritmo de Salsa” pasniedzēji Raimonds un Zane 2010. gadā. Kopš tā laika bačata ir iekarojusi daudzu vietējo dejotāju sirdis, kļūstot par pašlaik populārāko sociālo deju veidu.

 


 

Bačatas dejai ir dažādi stili, lielākie no tiem:

 

Bachata Dominicana (Dominikānas, oriģinālā, tradicionālā) - Paši dominikāņi uzskata, ka šī ir vienīgā un īstā bačata. Tai raksturīga relaksēta, mierīga, pat introverta noskaņa, ko pavada mūzikas un soļu harmonija, un dziļa emocionāla saikne ar mūziku. Kvadrātveida pamatsolis ir cēlies no bolero un tiek papildināts ar dažādiem griezieniem, sinkopēm, footwork, satvērienu un pozīciju (close, semi-close, open) maiņu. Dominikānas bačata ir vienīgais bačatas stils, kuru (pēc tā kultūras un rakstura) dejo visu veidu cilvēki, neatkarīgi no vecuma, vietas un laika. Kamēr vien kaut kur skan mūzika...

 

Bachata Moderna - radusies ap 2005. gadu, tomēr viedokļi atšķiras par to, kurā vietā. Pamati ir tādi paši kā Dominikānas bačatā, bet ar pievienotiem elementiem un stylingu no salsas, tango, zouk-lambadas, balles dejām, hiphopa, dancehall un laikmetīgās dejas. Dejā raksturīgs tas, ka vairāk tiek izmantotas akcentētas kustības, sarežģītāki footworki, slaidi un styling elementi, un tā pārsvarā tiek dejota pie “new urban” bačatas mūzikas, kā piemēram, Aventura, Grupo Extra, Romeo Santos u.c. izpildītājiem.

 

Bachata Sensual - viens no šobrīd slavenākajiem stiliem Eiropas dejotāju vidū, ko ap 2005. gadu Spānijā izveidoja un attīstīja pasaulslavenie dejotāji un pasniedzēji Korke y Judith. Iespaidojoties no Brazilian zouk, laikmetīgās dejas, salsas un hiphopa, šim stilam raksturīga izteiktāka ķermeņa iesaiste - izolācijas, vilnīši, headrolls, bodyrolls, dips, apļveida kustības u.t.t., tomēr neaizmirstot arī par tradicionālās bačatas izcelsmi, vēsturi un būtību. Šis stils ļauj spēlēties ar mūziku, baudīt deju un ciešāk sajust partneri.

 

Bachata lady un men styling - Lady un men styling nodarbībās uzsvars tiek likts uz tehniski pareizu ķermeņa kustību (body movement) apgūšanu, muzikalitātes un sava stila attīstīšanu. Dāmas apgūst dažādas roku un gurnu kustības, vilnīšus, soļus un griezienus, kas dod iespēju izkopt sievišķīgu, elegantu stilu, labāk apzināties un pārvaldīt savu ķermeni un iemīlēt savu sievišķību. Kungi apgūst soļus (footwork), kas trenē kāju veiklību, veicina pārliecību par sevi dejā un ļauj bagātināt dejojumu ar dažādiem muzikalitāti akcentējošiem elementiem.

Jūsu pasniedzēji

bottom of page